A szankciók az egyik legfontosabb eszköz, amellyel a nemzetközi közösség a országok politikájának befolyásolására rendelkezik. A szankciók többek között kereskedelmi korlátozások, befektetési tilalmak és vízumkorlátozások formájában valósulhatnak meg. Bár ezek az intézkedések nagyon hatékonyak lehetnek a kormányok és egyének elszigetelésében és megbüntetésében bizonyos külpolitikai hibákért, nem nélkülözik a hátrányaikat sem.
A legnyilvánvalóbb hátránya, hogy a szankciók kárt okozhatnak azoknak a civileknek, akiket a kormányok és a szankciók látszólag célba vesznek. A szankciók gazdasági hatásai igen súlyosak lehetnek, különösen akkor, ha olyan gazdaságokra vetik ki őket, amelyek korlátozott ipari és kereskedelmi kapcsolatokkal rendelkeznek a célországgal. A nemzetközi szankciók nem kímélik a célpontok házastársait vagy gyermekeit sem, így az egész családot sújthatja egy szülő vagy nagyszülő szenvedése. A szankciók hatása messze túlmutat a szankcionált ország határain, mivel a kereskedelmi korlátozások és a tőkekorlátozások hullámhatása pillanatok alatt szétterjed az egész világon.
Míg az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) mindent megtesz annak érdekében, hogy a szankciók hatása a szankcionált ország határain belül maradjon, az igazság az, hogy gyakran nem lehet teljesen megakadályozni a szankciók által okozott károk terjedését. A legtöbb, amit az ENSZ – vagy bármely más szankciókat bevezető szerv – tehet, hogy mindent megtesz a lakosságra gyakorolt negatív hatás minimalizálása érdekében; de végső soron a gazdasági elszigeteltségből és a tőkekontrollból eredő szenvedés mindig az egyes államok felelőssége, amelyek úgy döntenek, hogy alkalmazzák azokat.
Szankciókat támogató jogszabályok
A szankciókat számos törvény és rendelet szabályozza. E törvények és rendeletek némelyike kifejezetten Oroszországot említi az intézkedés célpontjaként. Az alábbiakban ezeket az Oroszország elleni szankciókat támogató jogszabályokat vizsgáljuk meg. A legegyszerűbb és legfrissebb törvényekkel kezdjük, majd visszamegyünk a legkorábban létező törvényekhez:
A 2018-as oroszországi szankciós törvény
A legutóbbi, kifejezetten az Oroszország elleni szankciókat támogató jogszabály a 2018. évi orosz szankciós törvény (S. 3344), amelyet Bob Menendez szenátor (D-NJ) és Pete Visclosky képviselő (D-IN) 2018. május 23-án terjesztett elő. A törvényjavaslat eredetileg az „Ukrajna szabadságának támogatásáról szóló törvény” címet viselte, de később megváltoztatták a jelenlegi nevére. Az intézkedés széles körű támogatást élvez a szankciókkal kapcsolatban, és számos nemzetközi szervezet, valamint számos amerikai vállalat és kereskedelmi szövetség támogatja.
S. 3344 módosítja az ellenőrzött anyagokról szóló törvényt (CSA), hogy további szankciókat szabjon ki Oroszországra „az emberi jogok megsértésében, a szíriai háborúban, valamint az európai és észak-amerikai demokratikus folyamatokba való beavatkozásban” játszott szerepe miatt. Az új szankciók a gyémántbányászattal és -feldolgozással kapcsolatos bizonyos árukra és technológiára vonatkozó kiviteli engedélykötelezettség formájában jelennek meg. Az Oroszországgal szembeni, az emberi jogokhoz vagy a terrorizmus elleni küzdelemhez nem kapcsolódó, már meglévő szankciókat a módosítással feloldják.
Fontos megjegyezni, hogy az S. 3344 kodifikálja és hangsúlyozza, hogy az országgal szemben bevezetett számos szankció bármelyikének megsértésének indokaként vagy ürügyeként illegális a kijelölt terroristáknak anyagi támogatást nyújtani. Ez kulcsfontosságú fejlemény, mivel megnehezíti az amerikai kormány számára, hogy felelősségre vonja azokat, akik a szankciós törvények megsértése nélkül nyújtanak anyagi támogatást a jegyzékbe vett terrorista csoportoknak, például az al-Kaidának.
A globális Magnitsky törvény
A Krím 2014-es annektálására és az orosz kormány ukrajnai destabilizáló akcióira válaszul számos ország, főként a nyugati világból, lépéseket tett, szankciókat vetve ki orosz magánszemélyekre és vállalkozásokra. Válaszul az orosz kormány megpróbálta aláásni ezeket az intézkedéseket azzal, hogy párhuzamos szankciókat vezetett be, amelyek célja a Magnitsky-törvényt végrehajtó országok és állampolgáraik megbüntetése volt.
A „Globális Magnitsky törvény”, amely a néhai orosz ügyvédről és könyvvizsgálóról kapta a nevét, aki egy hatalmas csalást leplezett le, amelyben kormányzati tisztviselők és a Putyin-kormányzat tagjai vettek részt, ezeknek az erőfeszítéseknek az eredménye. A jogszabályt először 2016. február 26-án terjesztették be a kongresszusban H.R. 525 néven, majd 2018. május 11-én „Global Magnitsky Sanctions Act”
néven újra benyújtották (ez ugyanaz a jogszabály, amelyet fentebb a 2018-as orosz szankciós törvény kapcsán vizsgáltunk).
Az S.525 és a H.R. 525 egyaránt a „Globális Magnitsky Bizottság” létrehozására szólít fel, amely egy független vizsgálati szerv, amely figyelemmel kísérné a szankciók végrehajtását, jelentést tenne arról, és ajánlásokat tenne a Kongresszusnak a szankciók fenntartásáról vagy feloldásáról. A törvény felhatalmazza a bizottságot arra is, hogy ajánlásokat tegyen az amerikai szankciós törvények módosítására annak biztosítása érdekében, hogy azok az emberi jogok megsértőit célozzák és büntessék, különösen az orosz kormányon belül.
A Szergej Magnickij-szabály
Az Oroszország elleni szankciókat támogató másik fontos nemzetközi jogi eszköz a „Szergej Magnickij-szabály”. A szabály lehetővé teszi, hogy bármely szervezet vagy magánszemély, akit orosz kormányzati tisztviselők vagy más, „a DPR [Donyecki Népköztársaság] vagy az LPR [Lukasenka Népköztársaság] kapcsolt személyei” által megkárosítottak, kártérítést kérjen az orosz kormánytól. A szabály attól függetlenül alkalmazandó, hogy a világ mely részén történt a kár vagy sérelem. A szabály azt is lehetővé teszi, hogy a „DPR-hez vagy LPR-hez kapcsolódó személyek” által megkárosított személyek bosszút álljanak szenvedéseikért, amit az orosz jog bűncselekménynek nyilvánított. A szabály 2018. május 18-án lépett hatályba.
A Krímhez kapcsolódó szankciók
A 2014 óta Oroszországgal szemben bevezetett amerikai és nemzetközi szankciók egy része a Krím annektálásával és az ukrajnai háborúval kapcsolatos. Az Ukrajna szabadságának támogatásáról szóló, fentebb idézett törvény a legújabb ilyen jogalkotási intézkedés. Számos más törvény és rendelet, többek között, de nem kizárólagosan a rosszindulatú tevékenységekre vonatkozó szankciókról szóló törvényt végrehajtó 13661. számú végrehajtási rendelet, kifejezetten a Krímhez, Oroszországhoz és Ukrajnához kapcsolódó kérdésekkel foglalkozik, és ezeket vagy közvetlenül végrehajtották, vagy lényegében megújították az elmúlt évben.
A külföldi ügynökök nyilvántartásáról szóló törvény
A külföldi ügynökök nyilvántartásáról szóló, 1975-ben hatályba lépett törvény előírja, hogy minden külföldi ügynök – a definíció szerint külföldi kormány vagy politikai párt nevében az Egyesült Államokban tevékenykedő személyek – regisztráltassa magát a kormánynál, és jelentse tevékenységét. A Foreign Agent Registration Act vonatkozik a lobbistákra, PR-cégekre és másokra, akiket az amerikai politika vagy politika befolyásolására alkalmaznak. A törvény minden külföldi kormányra vonatkozik, függetlenül attól, hogy milyen nézeteket vallanak az Egyesült Államok bel- vagy külpolitikai kérdéseiről. A regisztrációs eljárás meglehetősen nehézkes és időigényes, és több hónapig is eltarthat. Ezen akadályok ellenére a külföldi ügynökök kisszámú, de növekvő száma dönt úgy, hogy regisztráltatja magát a kormánynál és megfelel a törvény követelményeinek.